Láhev vína – z čeho se skládá cena
Každý si při nákupu vína klademe otázku, zda jsme své peníze investovali dobře. Zda se jedná o výhodný „kup“ a zda za své peníze dostaneme náležitě kvalitní víno. Ve všeobecném povědomí platí, že láhev vína za 150Kč už je určitou zárukou, že vám její obsah bude chutnat. Udělal jsem malý přehled, co vše platíte a za co jsou jaké částky vynaloženy, když na pokladnu položíte částku 150Kč (v dnešní době spíše – když vám z karty odečtou 150Kč).
Obrázek vystačí za 1000 slov, takže jen pro upřesnění – největší položky zabírá DPH a marže prodejce. V tom případě je relativně jedno, zda se to týká řetězce či vinotéky. Marže supermarketů jsou nižší jen v případě „akcí“, vinotéky mimo obchodní centra a Prahu také pracují s menší marží. Další část nákladů na láhev je rozložena do tzv. suchého materiálu – karton, láhev, etiketa, korek, kapsle a samozřejmě doprava. Vše jsou zprůměrované ceny. Samozřejmě najdete korek za 3Kč i za 15Kč, to samé platí i pro etikety.
Z původní částky 150Kč zbyde na víno a vinařství cca 50Kč. To však stále není finále. V druhém grafu je naznačeno, jakým způsobem je s touto částkou nakládáno na vinařství. Zde samozřejmě jde o odhad a popis „virtuálního standardního moravského vinařství.“ Náklady jsou rozloženy mezi nákup hroznů (či náklady na vinici), náklady na technologii (odpisy), náklady na výstavbu či rekonstrukci vinařství a personální náklady. A kde je zisk? V tomto umělém případě vychází nula. Vinařství samozřejmě může na spoustě položek ušetřit a dosáhnout zisku. Stejně tak se však ekonomické výsledky producenta mohou vydat opačným směrem.
Na posledním grafu ukazuji případ, s kterým jsme asi všichni občas konfrontováni. Lákavá nabídla řetězce na zahraniční, případně i zámořské víno. Grande reserva, barrique či premium. To jsou výrazy, kterým jsme lákání k nákupu. A hlavně cena. 69,90 či dokonce i méně. Tak se pojďme podívat, co si za 69,- Kč opravdu kupujeme…. Ano – na víno respektive obsah lahve zbývá jen 15% hodnoty, tedy 10Kč. Za 10Kč někdo musel vypěstovat hrozny, vylisovat, vyrobit víno, nechat zrát, nalahvovat, na-etiketovat, zabalit do kartonu, skladovat, poslat přes půl světa a vyfakturovat. Máte na takové víno stále chuť?